Juf Janneke
Mijn naam is Janneke en sinds twee jaar werkzaam op de Oosterwoldschool Sofia school. Ik behaalde mijn Pabo diploma in 2011 (Instituut Theo Thijssen) samen met mijn minor Liberal Arts & Science van de Vrije Hogeschool en certificaat voor Jenaplan onderwijs.
Ik wilde nu de wereld zien en ik ging op reis. Dit heeft een diepe indruk op me gemaakt, ik weet nog precies waar ik mijn 23e verjaardag vierde, hoe het was om nieuwe gerechten te proeven, en mensen te ontmoeten die er andere gewoontes en gedachtes op na hielden. De wereld liet me vele nieuwe manieren van denken zien! En dit fascineerde me enorm.
Eenmaal terug zag ik de film Alphabeth en dit zette mijn wereld op zijn kop. Daarin werd gedeeld hoe aspecten van het huidige onderwijs de motivatie van kinderen teniet kan doen. Dit schudde me wakker, het was alsof eindelijk iemand zei wat ik al heel lang onderhuids voelde maar niet de woorden voor kon vinden. Ik zat huilend in de bioscoop. Mijn collega/vriendin (ook juf) was in slaap gevallen, ze begreep niet waar ik het over had.
Ik zag dat overal in de wereld kinderen opbloeien bij vertrouwen en vrijheid. Kinderen kunnen enorm veel en de wil om te leren is de grootste kracht die de mens bezit. Als leerkracht is het enorm belangrijk om de Zin om te leren te koesteren. Dit betekent ook de Zin in naar school toe gaan en dat het kind goed in zijn lijfje zit. En dan gaat de rest eigenlijk vanzelf. Het klinkt simpel, in de praktijk kun je altijd beter kijken, beter aansluiten bij de behoefte, betere omstandigheden creëren. Ik heb moeten leren vertrouwen op deze intrinsieke motivatie.
Ik heb dit mogen oefenen bij verschillende werkplekken. Van druiven plukken in Tasmanië, handvaardigheid en muziekjuf in Kanaleneiland, voor de klas op een Jenaplanschool en als coach/juf in het democratisch onderwijs tot medewerker op een buitenspeel-bso. Dat was een zeer leerzame periode. Ik mocht waarnemen hoe kinderen na school op de bso kwamen. Uit verschillende scholen, sommige kinderen enthousiast andere overprikkeld of gefrustreerd. En ik mocht met ze de natuur in, we hoefden niks behalve samen te zijn. Dit was zeer leerzaam voor me.
Mindfulness en meditatie is op mijn pad gekomen na een aantal jaar in het reguliere onderwijs werkzaam geweest te zijn. Ik was deels overspannen en dit bracht me rust. Ik herkende hoe dit voor vele mensen(kinderen) behulpzaam kan zijn en ben mindfulnesstrainer voor kinderen geworden.
Mijn wens is gezondmakend onderwijs voor alle kinderen en leerkrachten!
Werken op het Sofia schooltje voelt voor mij als een geschenk uit de hemel. Ik voel me hier gesteund en gesterkt om het beste in me naar voren te halen. Om samen te groeien, te leren en te evolueren naar de school die het beste is voor de kinderen in deze tijd.