BSO
De Oosterwold BSO Sofia is een kleinschalige zelfstandige BSO die gevestigd is in een groene, inspirerende en ondernemende omgeving. De opvang wordt geboden in de Oosterwoldschool Sofia.
De BSO werkt vanuit dezelfde pedagogische antroposofische visie als de Oosterwoldschool Sofia, waardoor er voor de kinderen veel herkenbaarheid en verbondenheid is. Wij willen kinderen, in samenwerking met ouders, een stevige basis geven om een gezond, gelukkig en bewust leven te kunnen leiden, hun eígen leven, wat – vanuit een holistisch perspectief – ook altijd dienstbaar is aan het geheel.
Belangrijke uitgangspunten van de BSO zijn:
• Een warme, veilige en rustige omgeving bieden;
• Respect voor de eigenheid van ieder kind;
• Het kind begeleiden in zijn/haar ontwikkeling;
• Respect voor elkaar en natuur;
• Ritme, Rust en Regelmaat;
• Biologische voeding.
Pedagogiek
Pedagogisch doel:
Het pedagogische doel is om de kinderen veilig, liefdevol en in een groene en inspirerende omgeving te stimuleren in hun ontwikkeling. De taak van Oosterwold BSO Sofia is om de kinderen te verzorgen, te begeleiden en op te vangen. De belangrijkste begrippen binnen de BSO zijn creativiteit en natuur. Deze twee begrippen komen steeds terug in de dagelijkse activiteiten en typeren de organisatie. De kinderen krijgen de ruimte om na een schooldag tot rust te komen, hun verhaal te kunnen vertellen. Hiermee is de BSO een plek waar zij zichzelf kunnen zijn en vooral plezier kunnen hebben.
Pedagogische visie:
De pedagogische visie komt voort uit de antroposofische geesteswetenschap van Rudolf Steiner. Hij is de grondlegger van de antroposofie en haar praktische toepassingen. Deze visie bestaat om het belang in te zien dat de werking van de mens in de wereld niet alleen uitgaat van wat hij doet, maar vooral van wat hij is. Onze pedagogische visie is gebaseerd op de visie dat de mens bestaat uit lichaam, ziel en geest en dat de mens zich fasegewijs (een leven lang) blijft ontwikkelen. We willen onszelf allemaal beschouwen als geestelijke individualiteiten die door een karma op een plaats zijn gebracht en die een grotere taak in de wereld zullen vervullen. Een belangrijk uitgangspunt van Rudolf Steiner is dat elk kind uniek is en de ruimte moet krijgen om eigen talenten en mogelijkheden te kunnen ontwikkelen. Ieder kind zoekt zijn eigen levensweg, op zijn eigen tempo en op een manier die past.
Vier basisdoelen:
Het bieden van een veilige basis, het bevorderen van persoonlijke en sociale kwaliteiten en het overbrengen van normen en waarden. De vier pedagogische basisdoelen uit de wet kinderopvang zijn aan de hand van de levensjaren van Steiner beschreven. Als je vanuit het antroposofisch oogpunt kijkt naar de ontwikkeling van de mens, dan is er telkens een fase van zeven jaar, waarin de mens zich op een bepaald vlak versterkt ontwikkelt.
Praktisch
Activiteiten:
Elk kind wordt benaderd als een individu. Wij hebben aandacht voor ontwikkeling en eigenheid. Vrij spel wordt afgewisseld door momenten van rust of aangeboden activiteiten. In onze keuze van activiteiten besteden wij veel aandacht aan muziek, kunst/cultuur, natuur, koken en bewegen. Ook biedt onze buitenspeelplek een mooie speelgelegenheid. De kinderen kunnen bijvoorbeeld hutten bouwen, trampoline springen, schommelen en nog veel meer vrij fantasierijk spel.
Vrij spel:
De belangrijkste activiteit bij Oosterwold BSO Sofia is het “vrije spel”, zowel binnen als buiten.
Vrij spel biedt een kind de mogelijkheid om zich op alle gebieden te ontwikkelen. In het vrije spel komen alle facetten van het leren aan bod. Taal, motoriek, begripsvorming, zintuiglijke ontwikkeling en als allerbelangrijkste de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het vrije spel geeft de kinderen de ruimte om wat het heeft gezien, gehoord of beleefd uit- of na te spelen, de anderen te imiteren maar het geeft vooral ruimte voor spelen, de ontdekkingstocht die kinderen met elkaar aangaan. Kinderen kiezen zelf waar zij zich verder in willen ontwikkelen en kinderen kiezen onbewust voor datgene wat zij nodig hebben in hun ontwikkeling. Pedagogisch medewerkers scheppen de voorwaarden voor kinderen om zelf tot een gevarieerd spel te komen, zowel binnen als buiten. Laat de doelen en resultaten los, kijk en luister waar het kind van geniet. Tijdens vrij spel kan je zo creatief zijn als je maar wilt en je gebruikt al je zintuigen.
Openingstijden:
De BSO is open na schooltijd van 14.00 tot 17.30 en tijdens de vakantie. Vanwege de opstartfase bieden we op het moment op dinsdag en donderdag opvang aan. We zullen dit gaan uitbreidden naar meerdere dagen.
Verticale basisgroep:
De kinderen worden opgevangen in één verticale basisgroep. We bieden een veilige, huiselijke, stimulerende omgeving waarin ieder kind, zowel individueel als in groepsverband, goed kan functioneren en relaties kan opbouwen met de andere kinderen en pedagogisch medewerksters.
Rondleiding:/ inschrijfformulier:
Wanneer u als ouder hebt aangegeven dat u interesse heb in de Oosterwold BSO Sofia, wordt u uitgenodigd voor een rondleiding. U kan samen met uw kind langs komen om kennis te maken en de sfeer te komen proeven. Een pedagogisch medewerker informeert u over de organisatie, het beleid, de werkwijze op de groep, de dagindeling, het wennen, de oudercontacten, mentor van het kind en verdere bijzonderheden. De pedagogisch medewerker geeft aan het eind van de rondleiding nog een informatiebrochure mee. Bij enthousiasme over de BSO kunt u het inschrijfformulier via de website indienen.
Intakegesprek:
Wanneer we het inschrijfformulier hebben ontvangen wordt u en uw kind uitgenodigd voor een intakegesprek. De pedagogisch medewerker neemt de tijd om u en uw kind te leren kennen en gebruikt hiervoor het intakeformulier. Tijdens het gesprek informeert de pedagogisch medewerker u ook over de organisatie, het beleid, de werkwijze op de groep, de dagindeling, het wennen, de oudercontacten, mentor van het kind en eventuele verdere bijzonderheden.
Wenproces:
Aan het eind van het intake gesprek plant de pedagogisch medewerker een wenmoment met de ouders. Tijdens de wenperiode nemen de pedagogisch medewerkers de tijd om uw kind én u als ouders te leren kennen en te laten wennen. De pedagogisch medewerkers bieden tijdens de wenperiode vertrouwen en ondersteuning aan uw kind, zodat het zich veilig en vertrouwd gaat voelen in de groep.
Voor jonge, vier jarige kinderen is het fijn als zij minstens twee middagen komen wennen van 14:30-16:00. Als ouder wordt u samen met kind uitgenodigd om twee uur deel te nemen aan het ritme van de dag.
Voor de kinderen vanaf vijf jaar adviseren we ook twee wendagen. 1 wenmiddag kan bijvoorbeeld vanaf deze leeftijd ook al voldoende zijn. De pedagogisch medewerkers stellen zich hierin flexibel op, kijkend waar het kind behoefte aan heeft, vanaf deze leeftijd kan dit met en of zonder ouders.
Wanneer er meer wenmomenten nodig zijn om het kind veilig en vertrouwd te laten voelen, dan kan dit altijd. Tijdens het wennen zorgt de pedagogisch medewerker dat de kinderen kennis maken met elkaar en legt uit wat we op de BSO allemaal doen.
Het dagritme:
Het is van belang om het kind enerzijds tegemoet te komen in zijn behoefte om in alle rust tijdens zijn spel de wereld te ontdekken en in zich op te nemen en anderzijds van buitenaf een structuur aan te bieden van ritme en regelmaat. Liefdevol neemt de pedagogisch medewerker het kind mee in de stroom van de dag. Als een kind weet waar het aan toe is, schept dit ook veiligheid. Daarom is er een voorspelbaar dag verloop met gewoontes en rituelen die het kind vertellen wat er gaat gebeuren en hem helpen de overgangen te maken tussen de verschillende momenten. We bieden ook verschillende activiteiten aan, hierin willen we vooral dat het kind er zelf voor kan kiezen om daar deel aan te nemen.
Het vaste dagritme voor een middag BSO ziet er als volgt uit:
14.00 Kinderen ophalen uit school / kinderen komen zelf naar de BSO
14.15 Gezamenlijk moment bij elkaar: drinken en tussendoortje wordt aangeboden
14.30 Vrij spel/activiteit/uitje
16.15 Gezamenlijk moment bij elkaar: drinken en tussendoortje wordt aangeboden.
16.30 Vrij spel/activiteit
17.30 Alle kinderen zijn opgehaald.
Het vaste dagritme voor een hele dag BSO tijdens vakantiedagen ziet er als volgt uit:
08.30 De kinderen kunnen worden gebracht.
09.30 Alle kinderen zijn gebracht.
09.30 Gezamenlijk moment bij elkaar om de dag te starten
9:45 drinken en fruit wordt aangeboden.
10:00 Vrij spel of ochtendactiviteit (zoals voorlezen, knutselen, uitstapje, etc.).
12.00 Gezamenlijk moment bij elkaar: Lunch en drinken.
13.00 Vrij spel of middagactiviteit (zoals voorlezen, knutselen, uitstapje, etc.).
15:00/15:30 Gezamenlijk moment bij elkaar: drinken en tussendoortje wordt aangeboden.
16.00 Kinderen kunnen opgehaald worden.
17.30 Alle kinderen zijn opgehaald.
Ouders
Oudercommissie
De oudercommissie fungeert als extra aanspreekpunt voor ouders en behartigt de belangen van de ouders. Ouders kunnen bepaalde onderwerpen via de oudercommissie bespreekbaar maken. Er zullen minstens twee ouders de oudercommissie vertegenwoordigen. De oudercommissie treedt adviserend of handelend op. Er wordt minimaal twee keer per jaar vergaderd. De vergaderingen zijn openbaar en elke ouder is welkom als toehoorder. Totdat de oudercommissie gerealiseerd is zullen belangrijke vraagstukken of mededelingen naar alle ouders via de mail worden gecommuniceerd. Pedagogisch medewerkers met eigen kinderen op de opvang kunnen niet in de oudercommissie. We zijn verplicht de oudercommissie op de hoogte te stellen en te informeren dat we zijn aangesloten bij de Geschillencommissie.
Klachtenregeling en geschillencommissie:
Er kan natuurlijk altijd iets fout gaan, wij vinden het fijn dat je dit eerst rechtstreeks met de betrokkene bespreekt. Komen jullie hier samen niet uit dan kan de klacht worden ingediend bij de klachtenfunctionaris Linda de Jong. Zij is te bereiken via info@oosterwoldbsosofia.nl. De klachtenregeling ligt ter inzage op locatie.
Je kunt ook naar de Geschillencommissie Kinderopvang stappen. Alle kinderopvangorganisaties zijn wettelijk verplicht zich bij de Geschillencommissie aan te sluiten, Oosterwold BSO Sofia dus ook. Wanneer u bij de Geschillencommissie een geschil indient, doet zij een bindende uitspraak voor beide partijen. De aanmelding van het geschil bij de Geschillencommissie kan via de website www.degeschillencommissie.nl
Inspectierapporten GGD:
Alle kinderopvangcentrums worden jaarlijks bezocht door de GGD in opdracht van de Gemeente.
Hieronder kunt u ons inspectierapport lezen: